zondag 26 februari 2012

Zalf met Citroengras

Citoengrasstengels
sereh-plantje net gekocht
In een tuincentrum zag ik een sereh plantje, mee nemen dus. Tijdje even aangekeken wat ik er mee zou doen. Culinair voor in Thais hapje is een idee, maar dan gebruik ik toch liever de echte dikke stengels. Dit plantje is een jong plantjes met heel veel sprietjes, als je een blaadje tussen de vingers neemt een wrijft heb je wel de lekkere citrusgeur.  Waarom  geen zalfje ervan maken? Zo gedacht zo gedaan:
geknipt citroengras en lavendel bloemetjes
Rode St Janskruid is te zien



















20gr Citroengrasblad

10 gr. Lavendel
130 gr Arachideolie

10 gr. St Janskruid(olie)
20gr. Jojobaolie

2 thl. Carnaubawas 


Rechts de bijenwas deze is afkomstig van de de raten wanneer ze ontzegeld worden, voordat deze de honingslinger in gaan om de honing te oogsten.


Vaseline kruidenolie en bijenwas

Een zalfje maken op basis van kruidenolie en bijenwas.

2 verschillende zalfjes:
Basis van Kruidenolie Vaseline en Bijenwas.
Basis van kruidenolie en Bijenwas.
In beide zalfjes zit carnaubawas.
Deze heeft de zalf wat harder en beetje korreliger gemaakt. De korreltjes smelten echter weg wanneer je de zalf gebruikt. Handen worden soepel en er komt een mooie zachte glans op de huid.
Carnaubawas geeft de zalf een "tintelende" glans. Ik laat de zalfjes een paar weken staan voor gebruik, dit om het aroma te laten ontwikkelen, maar omdat ik hem nu al lekker vind ben ik toch al begonnen met het gebruiken ervan !






Geen opmerkingen:

Een reactie posten