zaterdag 17 december 2011

Alkaloiden ?


Herkomst van het woord? 

Van het Arabisch: Al Quaila "plantenas"; Grieks -- oides "gelijkend " . Een groep stikstof bevattende, meestal basisch (alkalisch) reagerende stoffen.



Wat doet het?
Werken op het centrale zenuwstelsel.

Waarom?
De planten maken deze stoffen in eerste instantie als overlevingsmiddel. Een natuurlijke overlevingsstrategie van de plant: bij vraat worden "eter" ziek, vergiftigd soms gedood. In de ruwe rauwe natuur weten grazers en andere planteneters instinctief welke planten ze wel of niet kunnen eten en wat voor mogelijke positieve (nuttige) of negatieve (ziekmakende, dodelijke) effecten dit op ze zal hebben.
Overigens weet gedomesticeerd vee dit vaak niet meer en kunnen sterven door het eten van b.v. (te) veel Kruiskruid. Ziek of dood vee wordt dan gevonden in het weiland.




En de mens dan?

Tja, die heeft door de eeuwen heen allerlei eigenschappen van de diverse soorten alkaloiden ondervonden en ontdekt en zoveel mogelijk wetenschappelijk in kaart gebracht.

Gebruikt en bewerkt werden de stoffen zowel ten goede:  o.a. atropine (bella donna plant), morfine (papaver) als ten kwade door ze bewust als genotmiddel en/of hallucinogeen te gebruiken : o.a. heroine (papaver), cocaine (concentraat uit het cocablad).  Ook de stof Nicotine van de Tabaks-plant valt hieronder, en menig roker blijft door de verslavende werking stevig door roken. Zelf ben ik gelukkig geheel rookvrij sinds een jaar of 5 en prijs mij nu een gelukkiger en hoop ik ook gezonder mens.

Welke alcaloiden ziijn er zoal?
De Ibocaine  werd experimenteel gebruikt om de afkickverschijnselen te "onderdrukken".  Het werd min of meer als panacee gezien bij het afkicken van verslavingen.
Sommige West afrikanen gebruikten de Tabernanthe Iboga met daarin de alkaloid Ibocaine puur als entheogeen: men krijgt ervaringen als zijnde  "afkomstig van de god (in onszelf)". En daarmee een "ruimer bewustzijn". Aan de behoefte van de mens om het lot als het  kan toch mogelijk te kunnen besturen of te ontsnappen werd hiermee tegemoet gekomen.
Pyrrolizidine Alcaloide  (PA) bevind zich in de Ruwbladigenfamilie (Boraginaceae) en de Composietenfamilie (Asteraceae). Tot mijn verbazing zit deze stof ook in de smeerwortel plant (symphytum).Dacht ik net een goed zalfje te kunnen maken tegen gewrichtspijnen etc. met behulp van een maceraat van deze plant in olie blijkt deze stof levertoxisch te zijn. Maar gelukkig bij verdere litteratuur onderzoek en "webnaslag", geldt dit voornamelijk bij inname van de stof . Maar bij  maceraten en tincturen van de smeerwortel is het gehalte dermate laag dat je bijna kan spreken van een homeopatische dosis. Maar echt duidelijkheid is hier nog niet echt over.

Paarse Symphytum, groeit op vochtige gronden, langs sloten


Er zijn natuurlijk veel en veel mer alcaloide stoffen, maar voor mijn leertraject is dit even genoeg. Als ik nog meer alcaloide stoffen tegen kom zal ik deze wellicht hier aan toevoegen. Maar daar deze herboristen opleiding zich niet zo zeer bezig hou met de planten die gevaarlijke alcaloiden behandelen, beperk ik mij ook hierin.
Wil ik wel nog noemen: Bilzekruid, (Hyoscyamus niger). Zeer giftig en dit heksenkruid werd ook wel het mallewillempjeskruid of dolkruid genoemd.



Bilzekruid familie van de solanacea (nachtschaden familie)

meer over dit onderwerp




http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spiritueel/87050-alkaloidplanten-en-entheogenen-ratio-en-emotio.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten