zaterdag 24 december 2011

Werken in de bijen.......


Op 24 december in de middag even een kijkje genomen bij mijn 2 bijenkasten. De brede kast in het midden is een toplattenkast (Topbarhive) die ik dit voorjaar in gebruik heb genomen d.m.v. "vlieger".  De koningin heb ik hiervoor uit een ander volk gehaald (de donkergroene kast links van de lattenkast) en in de lattenkast gedaan samen met een paar raten bijen uit het zelfde volk. Vervolgens op de plaats gezet waar de donkergroene kast stond. Alle "vliegbijen" zijn vervolgens naar deze nieuwe latten behuizing gevlogen en ze zijn daar een nieuw volk gestart. Na een week waren er al een paar nieuw raten aan de latten gebouwd. De latten waren voorzien van een strookje bijenwas en hier en daar ook zij-latjes of een midden-latje om, of te voorkomen dat ze tegen de binnenwand aanbouwen of om wat stevigheid te geven aan de raten op zich en ze niet direct afbreken als je ze er bijvoorbeeld uithaalt voor controle. 

(In de winter van 2010 is de lattenkast in elkaar getimmerd en geïmpregneerd met een mengsel van lijnolie en terpentine. De volgende onderhoudsbehandeling van de kast zal bestaan uit een mengsel van opgeloste propolis (in isopropylalcohol) en lijnzaadolie. Ik heb inmiddels de eerste propolis van de bijen kunnen oogsten, d.w.z. kunnen schrapen van de raampjes en kastrand en van het propolisgaas wat ik dit seizoen op de raten heb gelegd. De bijen hebben de mazen vervolgens dichtgekit.)

Aan het werk in de bijen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten